آزمایش دمودکس

مایت دمودکس و عوارض پوستی آکاریاز در انسان

روزاسه یک بیماری التهابی مزمن و عودکننده پوستی است که بیشتر در زنان ایجاد می شود. هرچند علت این بیماری ناشناخته است اما عوامل اتیولوژیک مختلفی شامل دژنراسیون الاستیک ناشی از  آفتاب ، اختلال در عملکرد عروق ، عفونت با هلیکو باکترپیلوری و بیماری های دیگرگوارشی، کلونیزاسیون پوست توسط مایت های دمودکس، عوامل هورمونی، استرس‌های روحی و افزایش مدیاتورهای هومورال وازواکتیو مثل ماده P ممکن است در اتیولوژی این بیماری دخیل باشند که از این میان نقش مایت‌های دمودکس در ذوزاسه بحث برانگیز بوده است.

مایتهای دمودکس شامل دمودکس فولکولاروم و دمودکس برویس، مایت‌های ساپروفیتی هستندکه در پوست انسان در واحدهای پیلوسباسه زندگی می کنند. در مورد نقش مایت‌های دمودکس در پاتوژنز روزاسه همچنان اختلاف نظر وجود دارد و در اکثر موارد علایم خاصی دیده نمی‌شود. در بسیاری از مطالعات پیشنهاد شده است که مایتهای دمودکس می‌توانند نقشی در واکنش های التهابی موجود در روزاسه و التهابات پلک بازی کند. در این موارد درمانهای دیگر بدون اثر خواهد بود مگر اینکه در قدم اول وجود یا عدم وجود دمودکس در پوست مشخص شود و در قدم بعدی بار آلودگی باید تعیین گردد و درصورت بالا بودن بار آلودگی درمان گردد. گزارش شده است در اکثر مواردی که بار آلودگی بالاست درمان مایت در قدم اول نتایج خوبی را در ‌برداشته است.

عوارض آلودگی:
ضایعات فولیکولی، قرمزی، خارش و پوست حساس ماکول، پاپول و اگزما

عوارض آلودگی شدید:

فولیکولیت، خشن شدن پوست، قرمز شدن گوشها، روزاسه (پاپولوپوسچول‌های غیرسیمتریک)، مواردی از درماتیت اطراف دهان و اووتیت گوش بیرونی و آبسه های دمودکتیک.

تصویر:  روزاسه دمودکتیک

-  درمان آکاریازیس: بیشتر بر پایه کاهش بار آلودگی انگل و نهایتا کاهش علایم استوار است.

- داروهای مورد استفاده

Benzyl benzoate solution

Permethrin cream

Sulfur ointment

Crotamiton cream

Selenium sulfide wash

Metronidazole gel

Salicylic acid cream

* Ivermectin cream

تشخیص و کمی سازی آلودگی با دمودکس بصورت روزانه در آزمایشگاه دکتر شریفی یکی از بهترین آزمایشگاه در اصفهان انجام می شود.

آدرس: دروازه شيراز، ابتداي چهار باغ بالا، روبروي استخر انقلاب-  (6 خط)  36617196-031

ساعات کار آزمایشگاه: 6:30 صبح الی 12 شب، همه روزه حتی روزهای تعطیل