تیروئیدیت هاشیموتو

بیماری تیروئیدیت هاشیموتو

تیروئیدیت هاشیموتو به کندی پیشرفت می‌کند و باعث تخریب تیروئید و کاهش سطح هورمون تیروئید در خون می‌گردد. علائم تیروئیدیت هاشیموتو مثل بیماری کم کاری تیروئید یا هایپوتیروئیدیسم می‌باشد.

علائم کم کاری تیروئید (تیروئیدیت هاشیموتو) بسته به شدت کمبود، متفاوت است. اوایل بیماری علائمی از قبیل خستگی و سستی ایجاد می شود. ولی همچنان که بیماری تیروئیدیت هاشیموتو پیشرفت می‌کند، علائم آشکارتر می شوند، که شامل: حساسیت به سرما، یبوست، صورت پف کرده، پوست خشک و رنگ پریده، گرفتگی صدا، افزایش کلسترول خون، درد عضلانی، افزایش وزن، حساسیت به لمس و خشکی (به خصوص در شانه و ناحیه باسن)، درد و سفتی در مفاصل، ضعف عضلانی به خصوص در پایین تنه، تورم زانو یا مفاصل کوچک دست و پا، افسردگی، افزایش خون ریزی قاعدگی یا طولانی شدن زمان آن، فراموشکاری و کند بودن فرایند تفکر

بیماری تیروئیدیت هاشیموتودر صورت عدم درمان مناسب، باعث بزرگی غده تیروئید و ایجاد گواتر میشود.

علل بیماری تیروئیدیت هاشیموتو.
در این بیماری، سیستم ایمنی بدن اتو آنتی بادی‌هایی می‌سازد که غده تیروئید را هدف قرار داده و تخریب می‌کند.
بعضی محققین معتقدند ویروس یا باکتری باعث تیروئیدیت هاشیموتواست و برخی دیگر عوامل ژنتیکی را مسبب تیروئیدیت هاشیموتومی‌دانند.
تیروئیدیت هاشیموتوبیشتر در زنان میانسال شایع می باشد، ولی می‌تواند مرد، زن و کودک را در هر سنی گرفتار نماید.

عوارض بیماری تیروئیدیت هاشیموتو
1- گواتر: گواتر موجب بروز مشکلاتی در تنفس و بلع غذا می شود. (آزمایشگاه در اصفهان)

2- مشکلات قلبی: با بالا رفتن کلسترول بد (LDL)، برخی مشکلات قلبی ایجاد می شود. کم کاری تیروئید یا هایپوتیروئیدیسم موجب افزایش اندازه قلب و ناتوانی در قلب خواهد گردید.

3- مشکلات روانی: ابتدای بیماری تیروئیدیت هاشیموتو، افسردگی رخ خواهد داد و هرچه زمان بیشتری بگذرد، این افسردگی بدتر می‌شود. بیماری تیروئیدیت هاشیموتو باعث کاهش میل جنسی در زنان و مردان می شود و می‌تواند عملکرد ذهنی را کند نماید.

4- نقص نوزاد بدو تولد: نوزادانی که از مادران مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتومتولد می‌شوند، بیشتر در خطر نواقص هنگام تولد هستند که شامل مشکلات فکری و رشد بدنی است. احتمال دارد نوزادان متولد شده، لب شکری نیز باشند. اگر قصد باردار شدن دارید، حتما آزمایش تیروئید شامل TSH, T4, T3, ATG, Anti-TPOرا انجام دهید. (آزمایشگاه در اصفهان)

تشخیص بیماری تیروئیدیت هاشیموتو
تشخیص تیروئیدیت هاشیموتوبستگی به جواب آزمایش خون و نسز هورمون تیروئید و هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) دارد.

این آزمایشات شامل:
آزمایش هورمونی: توسط آزمایش های پنل تیروئید می توان به مقدار هورمون غده تیروئید و غده هیپوفیز پی برد. اگر تیروئید شما کم کار باشد، مقدار هورمون های تیروئید کم و مقدار هورمون تحریک کننده تیروئید یا TSH  افزایش خواهد داشت. دلیل افزایش TSH که توسط غده هیپوفیز سنتز می‌شود این است که غده هیپوفیز، با TSH بیشتر غده تیروئید را برتی جبران تولید هورمون بیشتر تحریک می‌کند.

آزمایش آنتی بادی های anti TPO  و ATG: بیماری تیروئیدیت هاشیموتواز آنجا که آنتی بادی‌های غیرطبیعی را می‌سازد، یک بیماری خود ایمنی است. آنتی بادی‌های ضد تیروئید پراکسیداز (یک آنزیم) را شناسایی می کند.

درمان بیماری تیروئیدیت هاشیموتو
هورمون درمانی: اگر ای تیروئیدیت هاشیموتوموجب کمبود هورمون تیروئید گردد، از این روش استفاده می شود. استفاده روزانه از لووتیروکسین با تجویز پزشک مفید است. لووتیروکسین شبیه هورمون تیروکسین تولید شده از غده تیروئید می‌باشد. مقدار تجویز شده لووتیروکسین ممکن است به مرور زمان تغییر یابد، لذا بیمار باید هر شش تا دوازده ماه باید به پزشک مراجعه کند تا  TSH خون اندازه گیری شود.
مصرف خودسرانه و بیش از اندازه لووتیروکسین، باعث کاهش توده استخوانی و آریتمی قلبی می‌شود.

آزمایشگاه در اصفهان