تورم غدد لنفاوی

تورم غدد لنفاوی با عامل بیماری‌ عفونی

بیشتر از 65 درصد تورم غدد لنفاوی به عللی که تشخیص داده نمی‌شود، اتفاق می افتد. در موارد دیگر  نیز بیماری‌ های عفونی که معمول ترین آن ها بیماری‌ های ویروسی مثل آنژین چرکی گلو، سرماخوردگی، بیماری‌های انگلی ناشی از مصرف گوشت‌های نیمه پخته (توکسوپلاسما گوندی) در انواع کباب‌ها و همچنین بیماری‌ های منتقل شده از حیواناتی مانند گربه به انسان می باشد. لازم به ذکر است بیماری ‌هایی مانند سل و سیفلیس هم می‌تواند با عوارضی همچون تورم غدد لنفاوی گردن و ران همراه باشد.

در بدن انسان غدد لنفاوی دو دسته هست: 1- غدد لنفاوی محیطی مثل گردن، زیر بغل و ران 2- غدد لنفاوی مرکزی مثل غدد لنفاوی طحال، شکم و قفسه سینه. بررسی غدد لنفاوی مرکزی نیز در صورتی که تورم غدد لنفاوی محیطی بدون علت و نشانه‌های شایع باشد و شخص نیز بیش از 50 سال داشته باشد از طریق سونوگرافی و نمونه‌برداری ضروری است؛ زیرا بزرگ شدن غدد لنفاوی طحال، قفسه سینه یا شکم در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های خطرناک و بدخیم باشد.

از آنجاکه تورم غدد لنفاوی معمولا ناشی از یک عفونت است، درمان آن به درمان عامل بیماری مربوط می‌شود. یعنی با درمان گلو دردهای چرکی، سرماخوردگی و زخم‌هایی که ممکن است در ناحیه دست و پا ایجاد شده باشد، تورم و درد غدد لنفاوی بهبود می‌یابد. فراموش نکنید که عفونت‌های پوست سر، شقیقه، صورت، دندان و عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود که در صورت تشخیص درست محل عفونت از سوی متخصص، درمان آن مشکل نخواهد بود، اما در ساده‌ترین اقدام، گرم کردن محل متورم شده به کاهش درد ناشی از آن کمک می‌کند؛ اما فراموش نکنید غدد لنفاوی که بزرگ، سفت و تورم آن بدون علت است نیاز به پیگیری تخصصی و سریع دارد.