فرم ورود به آزمایشگاه دکتر شریفی

اشتراک در خبرنامه آزمایشگاه دکتر شریفی

لصفا ایمیل و نام خود را وارد کنید تا از جدیدترین مطالب پزشکی آگاه شوید!
پوشه اسپم ایمیل خود را چک نمائید! آزمایشگاه دکتر شریفی در اصفهان

بالا بودن SGPT و ALK-P

بالا بودن آنزیم های کبدی خطرناک است؟

سوال : با سلام خسته نباشید. بالا بودن sgpt و ALK-p خطرناکه؟ نشاندهنده چیست؟ و باعث بیماری میشود؟ دلایل بالا رفتنش چیست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید. با احترام و تشکر

پاسخ : با سلام مراجعه به پزشک متخصص توصیه می شود SGPT یا همان ALT : اين انزیم برای تشخیص آسیب کبدی و / یا کمک به تشخیص بیماری کبدی است. این آنزیم بیشتر در سلول های کبد و کلیه یافت مي شود؛ مقادير بسیار کوچکتر آن نیز در قلب و عضلات یافت مي شود. در افراد سالم، سطح ALT در خون پایین است. زمانی که کبد آسیب دیده است، معمولا قبل از آن كه علائم بارزتر آسیب کبدی مانند زردی رخ دهد، مقدار ALT خون بالا می رود. علل دیگر افزایش متوسط ALT شامل انسداد مجاری صفراوی، سیروز (معمولا ناشی از هپاتیت مزمن یا انسداد مجرای صفراوی) و تومور در کبد است. صدمه به اندام هايي نظيرعضلات قلب و اسکلتی، می تواند سبب افزايش اندک ALT شود. ALK-p: این آنزیم در کبد و استخوان و تا حدی در روده ها و کلیه ساخته می شود. همچنین جفت خانمهای باردار نیز محلی برای ساخته شدن این آنزیم است. دلایل افزایش شامل بیماری های کبدی مثل هپاتیت، بسته شدن راههای صفراوی، سنگ مجاری صفراوی، سیروز، و.... و بیماری های استخوانی و نارسایی یا حمله قلبی، مونوکلثوز و عفونت منتشر بدن. ---- مقدار طبیعی این آنزیم ها در جواب آزمایش در قسمت محدوده طبیعی ذکر می شود. بااین حال حتی در مورد جوابهای خارج از محدوده ذکر شده نیز، تصمیم طبیعی یا غیر طبیعی بودن با پزشک معالج شما است. مقادیر این آنزیم در سه ماهه سوم بارداری بالااست. بچه ها معمولأ به علت رشد سریع مقادیر ALP بالایی دارند. توصیه می شود حتما با پزشکتان مشورت کنید  [ 1392-07-13 10:51:59 ]