مراحل بیماری ایدز

AIDS Progress

بدون درمان، عفونت ایدز به مرور زمان پیشرفت کرده و سیستم ایمنی فرد را مختل می نماید و نهایتا وضعیت بیمار بدتر شده و او را از پای در می آورد. آلودگی با ویروس ایدز را می توان به سه مرحله تقسیم نمود؛ مرحله حاد عفونت، مرحله مزمن و مرحله اصلی بیماری ایدز. در اصل درمان قطعی برای ایدز وجود ندارد ولی داروهایی برای جلوگیری و به تعویق انداختن مرحله نهایی بیماری وجود دارد. همچنین این داروها خطر انتقال ویروس را به سایر افراد کاهش می دهد.

1- مرحله حاد عفونت:

این مرحله معمولا 2 تا 4 هفته و حتی در بعضی مواقع 3 ماه بعد از آلودگی با ویروس اتفاق می افتد و طرف یک هفته خود به خود محدود می شود. بسیاری از بیماران در این مرحله علایمی شبیه آنفولانزا خواهند داشت که شامل تب، سردرد و راش های پوستی می باشد. هرچند در تمام مراحل عفونت می تواند منتقل شود ولی در مرحله حاد احتمال انتقال ویروس به افراد دیگر بالا می باشد. معمولا در این مرحله آلودگی به ایدز با روشهای روتین آزمایشگاهی قابل تشخیص نیست.

2- مرحله مزمن:

دومین و طولانی ترین مرحله سیر عفونت ایدز مرحله مزمن می باشد که مرحله بدون علامت نیز خوانده می شود. در این مرحله ویروس در بدن تکثیر می یابد ولی سرعت تکثیر بسیار کم است. د این مرحله هیچ علایم بالینی دیده نمی شود ولی فرد قادر به آلوده کردن دیگران می باشد. عفونت در این مرحله بصورت آزمایشگاهی قابل تشخیص می باشد.

3- ایدز:

ایدز به مرحله نهایی عفونت گفته می شود. در این مرحله سیستم ایمنی کارایی خود را از دست داده و نمی تواند علیه بیشتر عوامل عفونی مبارزه نماید. در این مرحله فرد مبتلا به عفونت های فرصت طلب مانند انواع عفونت های انگلی (مانند توکسوپلاسموز، کریپتوسپوریدیوزیس، میکروسپوریدیوزیس و …)، قارچی (پنوموسیستوزیس)، ویروسی و باکتریایی و نیز انواع سرطانها می شود. بدون درمان مرحله نهایی عفونت یا ایدز در عرض سه سال بیمار را از پای در می آورد.

استفاده از مطالب سایت فقط با ذکر منبع، نویسنده و لینک این صفحه امکانپذیر است

دکتر رسول جعفری، گروه انگل شناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان