آزمایشگاه تشخیص طبی در اصفهان ، آزمایش زگیل تناسلی ، آزمایشات بارداری در اصفهان ، بهترین آزمایشگاه در اصفهان ، آزمایش hpv در اصفهان ، آزمایش کبد چرب ، بهترین آزمایشگاه اصفهان

Immulite 2000

چگونه در آزمایشگاه دکتر شریفی طیف وسیعی از ناهنجاریهای جنینی و هورمونی، التهابی و عفونی تشخیص داده می شود

دپارتمان تحقیق و توسعه آزمایشگاه دکتر شریفی:

لومینسانس کرم شب تاب و سایر فرایند های زیستی نورتابی از دیرباز توجه نوع بشر را به خود جلب کرده اند. اولین مقاله ای که در این زمینه منتشر شد از آریستوتل بود که در آن انتشار نور ضعیف حاصل از ماهی مرده را تشریح می کرد.

با توجه به مشکلات و پیچیدگی و خطرات روش رادیوایمنواسی(RIA) ، تحقیقات وسیعی بر روی امکان استفاده از پدیده لومینساس در حیطه تشخیص آزمایشگاهی صورت گرفته است، به نظر می رسد حساسیت بالا و پایداری کونژوگه ها در آزمایشات لومینسانس مانند کمی‌لومینسانس باعث شده تا این روش جایگزین آزمایشاتی نظیر RIA گردد. در مواردی که واکنشهای آنتی ژن–آنتی بادی قابل مشاهده نباشد باید این واکنش به نحوی آشکار شود که این امر باعث پدید آمدن روشهایی بنام واکنش های ایمنی نشاندار (Labeled Immunoassay) شد. در این واکنشها آنتی بادی با آنتی ژن توسط موادی که دارای خاصیت رادیو اکتیو، فلورسانس، فعالیت آنزیمی و لومینسانس هستند، نشاندار می شود که به ترتیب رادیو ایمونو اسی، فلورسانس ایمونو اسی، آنزیم ایمونو اسی و لومینسانس ایمونو اسی نامیده می شوند.لومینسانس پدیده ای است بسیار شبیه فلئورسانس با این تفاوت که در این پدیده منشأ تامین نور یک واکنش شیمیایی است. واکنشهای لومینسانس شامل دو نوع بیولومینسانس و کمی‌لومینسانس می باشند که در آزمایشگاه ها اغلب از روش کمی‌لومینسانس استفاده می شود.

مطالعات دهه اخیر نشاندهنده مزایای بسیار کمی‌لومینسانس نسبت به اکثر تست های آزمایشگاهی مخصوصا رادیو ایمنو اسی و الایزا است. از مشکلات الایزا می توان به محدود بودن آن به بیماریهای عفونی، حساسیت و ویژگی پایینتر نسبت به کمی‌لومینسانس، وجود بازدارنده های طبیعی در نمونه آزمایش، باند شدن پروتئین های غیر اختصاصی و حساس بودن واکنش نسبت به دمای محیط آزمایشگاه اشاره کرد. روش RIA بعلت خطرناک بودن برای فرد در معرض مواد رادیوئی، در دسترس نبودن مواد رایوایزوتوپ، عمر مفید کوتاه این مواد، هزینه بالا، نیاز به آنتی ژن و آنتی بادی کاملا خالص، نیاز به محل مخصوص نگهداری مواد رادیوئی و محل دفع زباله های آن، امروزه کاربرد زیادی در تشت های تشخیصی ندارد. حتی با وجود حساسیت و ویژگی بالای رادیو ایمنو اسی، نشان داده شده است که حساسیت و اختصاصیت کمی‌لومینسانس بسیار بالاتر از RIA  است.

دستگاه ایمولایت 2000 (Immulite® 2000) ساخت شرکت زیمنس آمریکا:

این دستگاه یکی از بزرگنرین و دقیقترین دستگاههای ایمنواسی حال حاضر با مکانیسم کمی‌لومینسانس است که قابلیت اندازه گیری دقیق تیتر آنتی ژن و آنتی بادی های انواع پاتوژنها (شامل ویروسها، باکتری ها، انگل ها و قارجها)، طیف گسترده ای از آلرژنها، انواع متابولیت های آهن و استخوان، هورمونها ی اندوکرین و تیروئید، مارکرهای خودایمنی، قلبی، دیابت، رشد، التهاب، متابولیک، اونکولوژیک و غیره می باشد که ذیلا به برخی از آنها بصورت فهرست وار اشاره می شود. از خصوصیات این دستگاه می توان به پایدار بودن ریجنت کیتهای داخل دستگاه تا 90 روز (دستگاه خود دارای یخجال داخلی است)، عدم قابلیت نصب کیتهای تارخ گذشته در دستگاه، قابلیت انجام 200 تست در ساعت، تنطیم اتومایک و کنترل کیفی هنگام روشن شدن دستگاه اشاره نمود.

این دستگاه از دستگاههای تست های رقابتی نسل سوم بوده و با استفاده از بید های کوت شده با آنتی ژن یا آنتی بادی تست‌ها را انجام می دهد. در این دستگاه بعد از شستشوی بیدهای 25/0 اینچی از جنس پلی استایرن، از مکانیسم سانتریفیوژ با سرعت بالا برای کاهش سیگنالهای زمینه‌ای و از سوبسترای بسیار حساس آلکالین‌فسفاتاز برای تست استفاده می شود.

خلاصه ای از تست های روتین راه اندازی شده این دستگاه در آزمایشگاه دکتر شریفی:

Allergy
Allergen-Specific IgE 3gAllergy™
IgE, Total
AlaTOP Allergy Screen1
Allergen-Specific IgG1
Allergen-Specific IgG4
ECP1

Anemia / Iron Metabolism
Ferritin
Folate
RBC Folate
Vitamin B12

Autoimmune
Anti-CCP

Bone Metabolism
Osteocalcin1
PYRILINKS-D

Cardiac
CKMB1
D-Dimer1
High-sensitivity CRP
NT-proBNP1
Myoglobin
Troponin I

Diabetes
C-Peptide
Insulin
Microalbumin

Growth
Growth Hormone (hGH)
IGF-I
IGFBP-3

Hepatitis
Anti-HBs
Anti-HBs Quantitative
Anti-HBc IgM
Anti-HBc Total
HBsAg
HBsAg Confirmatory

Inflammation
IL-2R1
IL-61

LBP1

Metabolic
ACTH
Cortisol
Homocysteine

Oncology
AFP
CA 19-9(GI-MA)
CA 125 (OM-MA)
CA 15-3 (BR-MA)
Calcitonin
CEA
Free PSA
PAP
PSA

Other
ß2-Microglobulin
Gastrin
Nicotine Metabolites

Reproductive Endocrinology
Androstenedione
DHEAS
Estradiol
Free Beta HCG
FSH
hCG
LH
PAPP-A1
Progesterone
Prolactin
SHBG
Testosterone
Unconjugated Estriol

Special ID
EBV-EBNA IgG
EBV-VCA IgG
EBV-VCA IgM
H. pylori IgG
Syphilis

Therapeutic Drug Monitoring
Carbamazepine
Digitoxin
Digoxin
Phenobarbital
Phenytoin
Theophylline
Valproic Acid

Thyroid
Anti-TG
Anti-TPO
Free T3
Free T4
Intact PTH
T Uptake
TBG
Thyroglobulin
Total T3
Total T4
TSH
TSH, 3rd Generation
TSI1

ToRCH
CMV IgG
CMV IgM
Herpes 1 & 2 IgG
Rubella IgG
Rubella IgM
Toxoplasma IgG
Toxoplasma IgM

Veterinary
Canine TLI
Canine Total T4
Canine TSH
Canine Free T4

از ویژگی های بارز این دستگاه می توان به اختصاصیت (ویژگی) و حساسیت بالای آن در اندازه گیری پارامترهای مورد بررسی اشاره کرد.  بطور مثال حداقل میزان TSH قابل اندازه گیری با این دستگاه mIU/L 0001/0 می باشد. اندازه گیری دقیق میزان تومورمارکرها، بطور مثال CA125 که برای تشخیص سرطان تخمدان مورد استفاده قرار می گیرد از خصوصیات دیگر این دستگاه می باشد. محاسبه جواب پس از چهار مرتبه قرائت اکتیویته تست ها، یکی دیگر از مشخصات دستگاه می باشد. از مزایای دیگر این دستگاه می توان به تکرار پذیری بالا (جوابهای نزدیک به هم در تکرار های مکرر) اشاره نمود.

تمامی کیت های غربالگری آزمایشات سلامت جنین بر روی این دستگاه نصب می باشد و بطور کمی پارامترهای مدنظر را اندازه گیری می کند. لازم به ذکر است که آپدیت های دوره ای نرم افزار مربوطه با دیتای جمع آوری شده مربوط به خود آزمایشگاه که اطلاعات مربوط به شهر اصفهان می باشد، این قابلیت را به آزمایشگاه می دهد که محاسبه MOMs، سطح بسیار بالایی از اختصاصیت را داشته باشد و در نتیجه دارای کمترین میزان جوابهای مثبت و منفی کاذب خواهد بود.

بخش هورمون آزمایشگاه دکتر شریفی از سال 1390 مجهز به دستگاه آنالیزور ایمولایت 2000 (Immulite® 2000) بوده و در خدمت متخصصین و بیماران گرامی می باشد.

استفاده از مطالب سایت فقط با ذکر منبع، نویسنده و لینک این صفحه امکانپذیر است.

گردآوری و ترجمه: دکتر رسول جعفری، گروه انگل شناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

هورمون شناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *